سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افراد مبتلا به کم شنوایی چه مشکلاتی دارند ؟

 

افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی شیبدار در فرکانس های بالا اغلب از اطلاعات مربوط به فرکانس های بالا بهره مند نمی شوند حتی هنگامی که آنها از سمعک های مرسوم استفاده می کنند

  این افراد معمولا اجزای فرکانس های بالای گفتار از قبیل همخوانها را از دست می دهند و ممکن است در درک گفتار در محیط های نویزی مشکلاتی داشته باشند.

در این افراد بهبود شنیدپذیری تا سطوح هنجار فقط با استفاده از تقویت به سادگی امکان پذیر نمی باشد. چنین مشکلاتی ممکن است نتیجه مستقیم تقویت ناکافی فرکانس های بالا به علت حداکثر خروجی پایین، پهنای باند محدود یا فیدبک اکوستیکی قبل از رسیدن به بهره مطلوب باشد اما سمعک ویدکس برای این افراد بسیار مفید است و روند درمان را انجام می دهد.

  اگرچه پهنای باند سمعک های کنونی بیش از سمعک های قدیمی است ، اما بهره سمعک در انتهای محدوده پاسخ فرکانسی یعنی در بخش فرکانس های بالا کاهش می یابد. بنابراین بالاترین محدوده شنید پذیری حاصل از تقویت های مرسوم نیز برای شنیدن همخوانهای سایشی ارایه شده توسط زنان و کودکان کافی نیست .

به عنوان نمونه قله طیف فرکانسی واج   /s/ در حدود 5 کیلوهرتز برای مردان ، 9-6 کیلوهرتز برای زنان و 9 کیلوهرتز برای کودکان می باشد .همچنین پیشرفته ترین مکانیزم های از بین برنده فیدبک ممکن است کاملا فیدبک اکوستیکی را حذف نکنند. از طرف دیگر عدم بهره مندی از تقویت فرکانس های بالا توسط بسیاری از محققین به فقدان عملکرد سلول های مویی داخلی در منطقه معینی از حلزون به نام "مناطق مرده نسبت داده می شود[.

د رمناطق مرده حتی هنگامی که نشانه های فرکانس های بالا در دسترس می باشند ویژه گی های کوک  به میزان قابل توجهی پهن تر شده است و تمایز فرکانسی آسیب دیده است. تحریک اکوستیکی مناطق مرده نه تنها باعث بهبود درک گفتار نمیشود بلکه ممکن است کیفیت صدا و درک گفتار را کاهش دهد.

تنزل فرکانسی به عنوان یک الگوی پردازشی جایگزین برای بازیابی قابلیت شنیداری اصوات دارای فرکانس بالای غیر قابل تقویت یا غیر قابل دسترس پیشنهاد شده است


.هدف اصلی اینروش انتقال اطلاعات فرکانس هایبالا به نواحی فرکانسی پایین تر می باشد